W ostatnich tygodniach orkiestra LEOPOLDINUM wystąpiła na następujących festiwalach:
5 czerwca 2011 w Oldenburgu w Niemczech na Promenade Oldenburg  wykonała  pod dyrekcją koncertmistrza Berlińskiej Opery - Tomasza Tomaszewskiego -  polski repertuar smyczkowy (Karłowicz, Bacewicz, Górecki …)
W dniu 25 czerwca 2011 Ernst Kovacic poprowadził orkiestrę na festiwalu Brücken11 w Neuberg w Austrii z kompozycjami  Rihma, Suppana, Antheila, Brittena …
W lipcu – w dniach 18, 19 i 20  – muzycy wystąpili na festiwalu we Francji w Thonon les Bains – Musicque au Leman  w trzech koncertach.  W pierwszym wystąpiło Trio Solistów Leopoldinum (Christian Danowicz, Michał Micker i Marcin Misiak) a następnie cała orkiestra w dwóch koncertach pod dyrekcją Christiana Danowicza (19.07.) i Ernsta Kovacica (20.07.).  Solistą pierwszego koncertu orkiestry był znakomity skrzypek Tedi Papavrami a w kolejnym: Kovacic, Danowicz oraz muzycy Leopoldinum (w poczwórnym koncercie Vivaldiego, w Navarra Sarasatego oraz w koncercie na dwie altówki Telemanna)
Wkrótce wyjazdy na  prezentacje muzyki Jerzego Maksymiuka i pod jego dyrekcją do filmu „Mania. Historia pracownicy papierosów” (z Polą Negri) – kolejno: Warszawa, Paryż, Madryt, Londyn, Kijów i Berlin – w ramach projektów promujących Prezydencję Polski w UE.

W dniu 22 września 2011 roku o godzinie 9:30 w Sali Radia Wrocław ul. Karkonoska 10, odbędzie się przesłuchanie kandydatów na stanowisko skrzypka (z możliwością funkcji zastępcy koncertmistrza) do Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej LEOPOLDINUM, której repertuar zawiera kompozycje od baroku do XXI wieku, nie wyłączając dzieł awangardowych.
Do współpracy zapraszamy muzyków, którzy pragną łączyć swoje umiejętności wykonawcze
z zainteresowaniem muzyką współcześnie tworzoną i wymagającym repertuarem.

    I etap
W.A. Mozart – Koncert (A-dur KV219, G-dur KV216 lub D-dur KV218) cz.I z kadencją, cz.II (bez kadencji)

    II etap – jeden z koncertów do wyboru:
Koncert romantyczny (poza Paganinim i Wieniawskim) lub z repertuaru XX wieku (Bartok, Hindemith, Szymanowski, Strawiński, Prokofiew …) – cz. I z kadencją

    III etap
Kwartet a vista – z muzykami orkiestry Leopoldinum partia I skrzypiec

Zgłoszenia pisemne (list intencyjny + życiorys + program) prosimy nadsyłać do dnia 1 września 2011 roku
-- Filharmonia im. Witolda Lutosławskiego, ul. Marsz. J. Piłsudskiego 19, 50-044 Wrocław
-- e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Krzysztof Penderecki i NFM Leopoldinum - Orkiestra Kameralna

Krzysztof Penderecki i NFM Leopoldinum - Orkiestra Kameralna
16.12.2015 Sala Główna NFM

 Życząc Państwo Szczęśliwego Nowego Roku zapraszamy na stronę www.nfm.wroclaw.pl .
Informacje dotyczące działalności NFM Leopoldinum – Orkiestry Kameralnej znajdują się pod wymienionym adresem.  Niniejsza strona pozostanie wizytówką przedstawiającą historię zespołu od 1978 roku do 2015.

Odszedł Tadeusz Górny – znakomity wrocławski kontrabasista, wspaniały profesor i człowiek. Na zawsze pozostanie w naszej pamięci. 

Tadeusz Gorny

Tadeusz Górny studia muzyczne rozpoczął w roku 1972 w PWSM we Wrocławiu. W tym samym roku wyjechał do Moskwy, gdzie podjął studia w Konserwatorium im. P. Czajkowskiego, z którym związany był aż do roku 1982, kiedy to ukończył asystenturę-staż. Pracował w Filharmonii Wrocławskiej i PWSM we Wrocławiu, a w latach 1979–1980 pełnił funkcję koncertmistrza w Państwowej Operze we Wrocławiu. Od listopada 1982 podjął pracę w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Był jednym z założycieli Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum. Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia.

W roku 2000 rozpoczął działalność dydaktyczną w Akademii Muzycznej im. K. i G. Bacewiczów w Łodzi. W grudniu 2002 r. nadano mu tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych. Od 2008 roku był profesorem zwyczajnym Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego.

 

MaymacW dniach od 12 do 20 sierpnia 2015 NFM Leopoldinum – Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Chrisitana Danowicza, koncertowała we Francji.

Koordynatorem koncertów był m.in. Les Grandes Heures de Cluny de Bourgogne, którego szefem artystycznym jest jeden z najznakomitszych solistów trębaczy – legendarny Guy Touvron.
Maestro Touvron dowiedział się o Leopoldinum od swoich przyjaciół, wysłuchał kilku nagrań orkiestry i zaproponował koncertmistrzowi orkiestry – Christianowi Danowiczowi poprowadzenie koncertów także ze swoim udziałem.  Poza karierą solową, 4200 koncertów do dzisiaj i absolutnym rekordem w ilości nagranych albumów – około 120, Guy Touvron jest profesorem w Konserwatorium w Paryżu.  Najznakomitsi dyrygenci zapraszają go do wspólnych koncertów a on sam zaprasza artystów z całego świata na swoje festiwale i koncerty we Francji.

Koncerty odbyły się w prestiżowych i zabytkowych wnętrzach w  Burgundii i Owernii.  Festiwale współpracują i należą do większego stowarzyszenia pod nazwą Festival Musical des Grands Crus de Bourgogne.



12.08. w Sommeries
13.08. w Cluny
14.08. w Saint Yrieix la Perche
15.08. w Vichy
16.08. w Meymac
18.08. w Tence
19.08. w Le Mont Dore
20.08. w Paray le Monial

Ernst Kovacic - dyrygent i solista

Zygmunt Krauze – Rhapsod
HK Gruber – Nebelsteinmusik na skrzypce i smyczki
HK Grubert – Bossa Nova na skrzypce i smyczki arr. Ernst Kovacic
***
Joseph Marx – Sinfonie in modo classic (1945)
Edward Elgar – Introdukcja i Allegro   47
W dniu 10 grudnia 2010 roku o godzinie 14:30 w Sali Radia Wrocław ul. Karkonoska 10, odbędzie się przesłuchiwanie kandydatów na stanowisko altowiolisty tutti do Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej LEOPOLDINUM.


ERNST KRENEK – SYMPHONIC ELEGY


W lutowym wydaniu magazynu THE STRAD, wydawanego w Wielkiej Brytanii, ukaże się recenzja nagrania ERNST KRENEK – SYMPHONIC ELEGY, dokonanego dla firmy Capriccio przez orkiestrę LEOPOLDINUM pod dyrekcją Ernsta Kovacica.  THE STRAD jest bogato ilustrowanym miesięcznikiem skierowanym przede wszystkim do muzyków instrumentów smyczkowych, dyrygentów, nauczycieli a także lutników – stąd nazwa – od Stradivariusa.   

Nagranie kompozycji Ernsta Kreneka cieszy się popularnością w profesjonalnych recenzjach na forach internetowych.  Ale równocześnie będzie to już druga recenzja w tak prestiżowym wydawnictwie – pierwsza ukazała się w miesięczniku DIAPASON we Francji w listopadzie 2009.
Oto wybrane adresy internetowe gdzie można kupić to nagranie:

www.cduniverse.com
12,09 Dollars + shipping

www.amazon.co.uk
17.09. Pounds + shipping

www.arkivmusic.com

16,99 Dollars + shipping


www.barnesandnoble.com
18,99 Dollars + shipping


www.classicsonline.com
9,99 Dollars + shipping

www.tower.com
12,98 Dollars + shipping
Sinfonietta
 "Sinfonietta Cracovia składa serdeczne podziękowania na ręce wszystkich znakomitych artystów, którzy wystąpili na festiwalu: Profesora Krzysztofa Pendereckiego, Vadima Gluzmana, Storioni Trio, Ernsta Kovacica,Macieja Bałenkowskiego i wspaniałej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum!"

Po raz pierwszy ale nie ostatni dwie orkiestry smyczkowe zagrały razem:
Sinfonietta Cracovia i NFM Leopoldinum? Orkiestra Kameralna.  Program festiwalu zaplanował Jurek Dybał, szef Sinfonietty a  finałowy ?Koncert na
dwie orkiestry odbył się 28 czerwca 2015 w Sali Koncertowej Filharmonii Krakowskiej. W programie koncertu wykonano Fantazję na motywach Thomasa Tallisa na dwie orkiestry Ralfa Vaughan-Williamsa, Emanacje na dwie orkiestry smyczkowe Krzysztofa Pendereckiego oraz słynną Serenadę E-durop.22 Antonina Dvoraka
pod dyrekcją gościa honorowego Prof. Krzysztofa Pendereckiego.

Dziękujemy Sinfonietto za zaproszenie!
Zapraszamy na kolejne spotkanie w Narodowym Forum Muzyki ...

CHRISTIAN DANOWICZ – NOWYM KONCERTMISTZREM
ORKIESTRY LEOPOLDINUM

Christian Danowicz

Po 20 latach współpracy Pan Zbigniew Szufłat przekazuje swoje miejsce Christianowi Danowiczowi, który wygrał konkurs na to stanowisko w dniu 8 grudnia 2009 roku.
Christian Danowicz jest absolwentem konserwatorium w Tuluzie w klasie prof. Gilles Colliard’a - a obecnie kończy studia w Akademii Muzycznej w Warszawie  w klasie skrzypiec prof. Julii i Krzysztofa Jakowiczów.  Równocześnie jest też studentem III roku dyrygentury w klasie prof. Antoniego Wita.  Współpracował w ramach mistrzowskich kursów muzycznych z takimi  mistrzami wiolinistyki jak m.in.  Ivry Gitlis czy Ruggiero Ricci.  Jesienią ubiegłego roku zajął III miejsce w IV Międzynarodowym Konkursie im. T. Wrońskiego na Skrzypce Solo w Warszawie, na którym został też wyróżniony nagrodą specjalną dla najciekawszej indywidualności artystycznej konkursu.
Thonon - St Hippolyte Church, Francja 
Christian Danowicz – dyrygent

Muzyka filmowa
Hartmut Rohde  - dyrygent i solista altowiolista

Arvo Pärt - Orient & Occident
Toru Takemitsu - A way a Lone II
Max Bruch – Romanze f. Viola and orch. op.85
***
Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia nr 38 D-dur KV504
 Recenzja nagrania  LEOPOLDINUM pod dyrekcją Ernsta Kovacica
(Ernst Krenek - Symphonic Elegy - Capriccio 5033)
w wydaniu Marzec/Kwiecie 2010  FANFARE MAGAZINE
- uznanym czasopiśmie muzycznym w U.S.A.

 […] Jakiejkolwiek techniki kompozytorskiej w danym momencie używał zawsze pisał dla smyczków znakomicie […]  Symphonic Elegy przekazał pamięci Antona Weberna.  Elegia ta jest dowodem maestrii Kreneka.  Kompozycja ta, honorująca technikę 12-tonową, nie jest trudniejsza do słuchania niż Metamorfozy Richarda Straussa - przy pierwszym słuchaniu nawet nie zauważyłem 12-tonowości.  Oznaczona jest tempem Allegro lecz jest w niej wiele różnych temp, w tym mahlerowski w charakterze marsz żałobny.   A wykonanie jest zachwycające.  Trudno uwierzyć że ta kameralna orkiestra (LEOPOLDINUM z Wroclawia) w składzie 16-osobowym który widzimy na fotografii, wydobywa tak aksamitne frazy i zarazem głębokie i delikatne brzmienie.  Nagranie to, z roku 2007/2008, jest idealne. […]  Sinfonietta Brasileira powstała wprawdzie w Rio de Janeiro lecz kompozytor nie używa w niej wpływów tamtejszej muzyki. […]  Tak naprawdę każda kompozycja w tym nagraniu ma coś do przekazania, czy to poważnego czy ironicznego w wyrazie, lecz każdy szczegół jest wspaniale wypracowany. […]  To nagranie jest wspaniałym dodatkiem do nagraniowych archiwów kompozytora i powinno mu przynieść wielu nowych wielbicieli. 
James H. North
W dniu 24 września 2010 roku o godzinie 10:00 w Sali Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się przesłuchanie skrzypków zainteresowanych  współpracą z Wrocławską Orkiestrą Kameralną LEOPOLDINUM.

musicwebLeo? JANÁČEK (1854-1928)
Idyll for strings (1878) [26:07]
Suite for two violins, viola, cello and double-bass (1877) [18:41]
Znělka 1. Sonnet for 4 violins (1875) [3:52]
String Quartet No. 1 inspired by Tolstoy?s The Kreutzer Sonata (1923) (arr. string orchestra, Ernst Kovacic) [19:45]
The Wroclaw Chamber Orchestra ?Leopoldinum?/Ernst Kovacic
rec. 17-19 February, 25-26 March 2013, Concert Hall, Witold Lutosławski Philharmonic, Wrocław, Poland
DUX 0946 [68:46]
    To wspaniałe i niezwykle przyjemne CD można z zadowoleniem przyjąć jako wprowadzenie do muzyki czeskiego kompozytora LeoŠa Janáčka.  Zaprezentowane są  trzy z jego wczesnych prac, jak również aranżacja kwartetu smyczkowego nr 1 "Sonata Kreutzerowska" - na orkiestrę smyczkową.
[…]
    Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum gra technicznie mistrzostwsko i zapewnia urzekającą i szczerą interpretację.  Szczególnie chciałbym wyróżnić kwartet, wykonany z wrodzoną muzykalnością i wyczuciem.  Muzycy dali z siebie wszystko a jakość dźwięku nie ma sobie równych.

Stephen Greenbank
 Berg by Arrangement Music for StringsZ radością informujemy, że nagranie NFM Leopoldinum ? Orkiestry Kameralnej:
Berg by Arrangement Music for Strings znalazło się wśród setki najlepszych
płyt roku według gazety The Sunday Timesâ??. W recenzji Paul Driver napisał,
że znajdująca się na płycie ??Sonata fortepianowa op. 1 w aranżacji Wijnanda
van Klaverena jest bardziej imponująca niż oryginał??.

Szczegółowe informacje o płycie:
Berg by Arrangement Music for Strings
Wykonawcy:
Ernst Kovacic dyrygent
NFM Leopoldinum Orkiestra Kameralna

Program:
Alban Berg Sonata fortepianowa op. 1 (aranż. W. van Klaveren), wczesne
utwory (aranż. E. Kovacic), Kanon (aranż. A. Schnittke), Suita liryczna
(aranż. A. Berg / T. Verbey)
Wydawca: Toccata Classics TOCC 0247

Orkiestra LEOPOLDINUM pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka i z udziałem wiolonczelisty Jana Voglera wystąpi w dwóch koncertach w ramach Międzynarodowego Sympozjum Bachowskiego:

6.03.2009 godz. 19:00 w Eisenhuttenstadt w Kościele Nikolaikirche
oraz
7.03.2009 godz. 19:30 w Auli Leopodyńskiej we Wrocławiu
Hartmut Rohde - dyrygent
Michał Micker - altówka

Wolfgang Amadeusz Mozart - Adagio i Fuga c-moll
Szymon Laks - Sinfonietta
Benjamin Britten - Elegia
Benjamin Britten - "Lachrymae" na altówkę i smyczki.48
***
Mieczysław Weinberg  - Sinfonie na smyczki  Nr 10

W dniu 1 grudnia 2014 roku o godzinie 14:00 w Sali Radia Wrocław ul. Karkonoska 10 odbędzie się przesłuchanie kandydatów (skrzypków i altowiolistów) do NFM Leopoldinum - Orkiestry Kameralnej na stanowiska muzyków solistów.  Od zainteresowanych wymagana jest znajomość charakterystyki różnych stylów muzycznych, elastyczność i zaangażowanie.  Prosimy mieć na uwadze, że Leopoldinum wykonuje dzieła              z literatury muzycznej od wczesnego baroku po muzykę współczesną.

Program:
    Skrzypkowie
I etap        -    W.A. Mozart – Koncert skrzypcowy do wyboru (D-dur, A-dur                         lub G-dur) I cz. (bez kadencji)
        -    J.S. Bach – dwie kontrastujące części z Partity lub Sonaty na                         skrzypce solo
 II etap        -    koncert romantyczny (od Beethovena do Szymanowskiego)
                I cz. z kadencją
        -    Ernst von Dohnanyi – Trio smyczkowe
                I część z muzykami Leopoldinum
    III etap        -    partie orkiestrowe:
                    A. Dvorak: Serenada E-dur op.22
                        - Scherzo: od początku do taktu 59
                        - Larghetto: od lit. C do lit D
                        - Finale: od taktu 36 do 50
                    A. Honegger: Prel. et fuguette sur le nom de Bach
                        - Prelude (cały)
                        - Fuguette: do taktu 20
                                                                            D. Przybylski: Red Yellow Red od lit. E do lit. I
        Altowioliści
    I etap        -    C. Stamitz – koncert D-dur, I cz. z kadencją
                lub A. Hoffmeister – Koncert D-dur, I cz. z kadencją
    II etap        -    I cz. jednego z koncertów G. Bacewicz, B. Bartoka, W. Wal                    tona lub     P. Hindemitha – Der Schwanendreher
            -    partie orkiestrowe:   
                    L. Beethoven:  Grosse Fuge op.133  takty 31-95
                    P. Czajkowski: Serenada C-dur op.48
                        - I cz.  takty 91-121,
                        - II cz.  Walc takty 114-134
                    B. Britten: Wariacje na temat F. Bridge’a
                        - II cz. Marsz – całość
                    A. Berg: Suita liryczna
                        - I cz. Allegretto giovale 1-szy głos
                            takty 1-48
    III etap        -    czytanie a vista w kwartecie z muzykami Leopoldinum

W tytule maila prosimy o wpisanie: Przesłuchanie do LEOPOLDINUM.
Organizator zapewnia akompaniatora.
Studia orkiestrowe zostaną wysłane do zainteresowanych osób w formacie pdf

Zgłoszenia pisemne (list + życiorys) prosimy nadsyłać do 15 listopada 2014:
-- Narodowe Forum Muzyki, ul. Marsz. J. Piłsudskiego 19, 50-044 Wrocław
lub
-- e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Leopoldinum w czerwcu 2009, w sierpniu 2009
oraz …. na Wratislavii Cantans

Po niezwykle ciepło przyjętym, zarówno przez melomanów jak i prasę, pierwszym Leo Festiwalu, kolejnymi wydarzeniami w koncertowym kalendarzu orkiestry są (lub już były):
7 czerwca orkiestra oraz znakomity chór Collegium Cantorum Czestochoviensis pod dyrekcją szefa chóru Janusza Siadlaka(...)
12 czerwca w ramach 45 Festiwalu Henryka Wieniawskiego w Teatrze Zdrojowym w Szczawnie (...)
18 czerwca – solistką w ariach W.A. Mozarta w Operze Wrocławskiej będzie Aleksandra Kurzak(...)
na zakończenie sezonu, w dniu 20 czerwca, koncert pod dyrekcją szefa Leopoldinum, Ernsta Kovacica(...)
15 sierpnia, ponownie w Austrii – koncert pod dyrekcją Ernsta Kovacica, także solisty tego koncertu(...)
O koncercie Leopoldinum na festiwalu Wratislavia Cantans w dniu 9 września, jeden z uczestników muzycznego forum internetowego napisał tak:
            „… Ale prawdziwą perełką tego festiwalu są dwa koncerty poświęcone muzyce XX i XXI wieku, a więc Kovacic i Orkiestra Leopoldinum, a w programie Krenek, Schonberg, Zemlinsky, Eisler oraz von Einem i koncert drugi czyli prawykonanie Głosów Miasta Duchnowskiego. W zapowiedziach jest też Kronos Quartet, który wykona m.in. kwartet smyczkowy Hanny Kulenty. No dużo ciekawiej niż rok temu“.

Antoni Wit - dyrygent
Beata Bilińska - fortepian

Carl Nielsen - Mała suita.1
Wojciech Kilar - II Koncert fortepianowy
***
Alfred Schnittke - Moz-art a-la Haydn
Wolfgang Amadeusz Mozart  - Symfonia C-dur nr 35 KV 338

W dniu 24 października 2009 roku w Auli Leopoldyńskiej LEOPOLDINUM pod dyrekcją Jacka Roglali wzięło udział w Dniach Muzyki Ryszarda Bukowskiego planowanym artystycznie przez Magdalenę Janowską-Bukowską.
W koncercie wykonano następujące utwory młodych kompozytorów:
Mateusz Ryczek – Fuga sprzed stu lat
Renate Stivrina – In the Old Sinagoga
Mateusz Fandri – Arabeska
Paulina Załubska – Verbera
Anna Nowak – Okrzyk ciszy
oraz Patrona Dni
Ryszarda Bukowskiego – Serenadę na orkiestrę smyczkową

W dniu 8 grudnia 2009 roku odbędzie się we Wrocławiu
przesłuchanie dla skrzypków zainteresowanych współpracą
z Wrocławską Orkiestrą Kameralną LEOPOLDINUM
na stanowisku koncertmistrza.

Program:
I etap:
W.A. Mozart - Koncert D-dur KV 218 lub Koncert A-dur KV 219 - I cz. z kadencją i II cz
II etap:
I cz. z kadencją koncertu romantycznego
(do wyboru: H. Wieniawski, J. Brahms, P. Czajkowski,
N. Paganini, J. Sibelius) lub koncertu z repertuaru XX wieku
(do wyboru: B. Bartok, S. Prokofiew, K. Szymanowski)
III etap:
solo - R. Strauss – Życie bohatera/Ein Heldenleben Op.40
solo - I. Strawiński – Apollon Musagete, 2nd  tableau Var. d'Apollon
solo - J.S. Bach – Aria nr 39 z Pasji Św. Mateusza „Erbarme Dich”
kompozycja kameralna a vista z muzykami orkiestry – partia I vln

*    Materiał z III etapu zostanie przysłany do kandydata po otrzymaniu zgłoszenia   
*    Pisemne zgłoszenia wraz z życiorysem i repertuarem prosimy nadsyłać do 15 listopada 2009:
Wrocławska Orkiestra Kameralna LEOPOLDINUM
Filharmonia im. Witolda Lutosławskiego
ul. Marsz. J. Piłsudskiego 19
50-044 Wroclaw
ph./fax 48/71/341-20-35

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Krzysztof Penderecki – dyrygent
Aleksandra Kuls - skrzypce

Krzysztof Penderecki – Sinfonietta nr 1
Krzysztof Penderecki – Sinfonietta nr 3
Andrzej Panufnik – Koncert skrzypcowy
***
Dymitr Szostakowicz – Symfonia Kameralna op.110a

logo europaliaFestiwal Europalia.europa  rozpocznie się w Brukseli w dniu 3 października b.r..  27 krajów członkowskich UE przedstawi swoich artystów w następujących dziedzinach: teatru, muzyki, tańca, literatury i filmu.

W kwietniu ogłoszono ostateczną wersję programu tego 4-miesięcznego festiwalu.  Propozycja Ernsta Kovacica została przyjęta i orkiestra Leopoldinum weźmie udział w 3-ch koncertach, których programy składać się będą  z kompozycji W. Lutosławskiego, K. Pendereckiego, Z. Krauzego, HK Grubera, P. Hindemitha i L. van Beethovena.

"…program ten odzwierciedla bogatą i prawdziwie europejską historię Wrocławia…w obliczu przemian historycznych mieszały się tutaj, wśród wielu innych, wpływy polskie, niemieckie i austriackie.  W programie proponuję dzieła trzech polskich kompozytorów oraz kompozycje austriackiego kompozytora HK Grubera i  Paula Hindemitha.  Beethoven jest natomiast twórcą europejskiego hymnu, w Grosse Fuge***, oryginalnie napisanej na kwartet smyczkowy, łączy maestrię dawnego stylu z młodzieńczą dominacją dźwięku i rytmu…" - Ernst Kovacic

W polskich programach poza Leopoldinum wystąpi w Belgii Teatr Narodowy z Warszawy, Teatr Wierszalin, Teatr Współczesny z Wrocławia, odbędzie się też prezentacja filmów Andrzeja Wajdy.
Protokół
Dotyczący rozstrzygnięcia konkursu
Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej  LEOPOLDINUM
na OPERĘ DLA DZIECI
organizowany przez Filharmonię im. W. Lutosławskiego


Jury pod przewodnictwem Marty Ptaszyńskiej w składzie:
Marta Ptaszyńska, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Aleksandra Gryka - w konsultacji z Ernstem Kovacicem, przyznało dwie nagrody spośród 9 nadesłanych kompozycji.  Jury nie przyznało II nagrody.

Laureatem I nagrody został Kamil Kosecki za kompozycję p.t. Nasz Las (autor libretta: Marcin Banasik).   III nagrodę otrzymała Alina Kubik (także autorka libretta) za kompozycję p.t.  Magiczne Kredki.

Jury kierowało się w przyznaniu nagród następującymi kryteriami:

1. zgodności z tematyką libretta odpowiadającą tematowi konkursu:
„ …  spektakl wprowadzający dzieci do świata Global Village (globalnej
wioski) w podobny sposób jak opera Paula Hindemitha Wir bauen eine
Stadt“),
2. możliwością wykonania przez najmłodszych wykonawców,
3. tematyką, która mieści się w percepcji dzieci

Marta Ptaszyńska
Grażyna Pstrokońska-Nawratil
Aleksandra Gryka

Sekretarz konkursu, Barbara Migurska

31 stycznia 2009 roku
Anna MrózOrkiestra LEOPOLDINUM pod dyrekcją Pani Anny Mróz wystąpi w dniu 9 czerwca b.r. w Teatrze Zdrojowym w Szczawnie Zdroju, w ramach festiwalu Dni Muzyki Henryka Wieniawskiego. Solistami koncertu będą dwaj znakomici skrzypkowie - soliści Kwartetu Wilanowskiego - Pan Tadeusz Gadzina oraz Pan Paweł Łosakiewicz. W programie koncertu soliści wykonają Koncert podwójny d-moll Jana Sebastiana Bacha oraz bardzo rzadko wykonywane Concerto grosso nr 1 Alfreda Schnittke'go. Orkiestra wykona również Kwartet Amerykański F-dur Antona Dvoraka, zwanym także kwartetem murzyńskim z powodu synkopowanych tematów sugerujących wpływy Negro Spirituals. Ta potoczna nazwa funkcjonowała do lat 30-tych XX wieku.

Organizatorami festiwalu są:
Burmistrz Szczawna Zdroju
Teatr Zdrojowy im. Henryka Wieniawskiego
Zespół Szkół Muzycznych w Wałbrzychu


Krzysztof Penderecki

Obecność jednego z najznakomitszych kompozytorów polskich sprawiła, że w niedzielny wieczór sala Filharmonii Wrocławskiej wypełniła się publicznością po brzegi, ale ten koncert był przede wszystkim triumfem Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum. Zespół udowodnił po raz kolejny, że jest w wyśmienitej formie i z wielką maestrią wykonuje tak zróżnicowany repertuar, jak Serenady Antonina Dworzaka i Krzysztofa Pendereckiego. Nie było żadnego fałszywego tonu, najdrobniejszego potknięcia, chwili niepewności, a Maestro wydawał się nie mieć zastrzeżeń. Ale o tym wiedzą doskonale nie tylko bywalcy koncertów Leopoldinum, ale i ci, którzy przychodzą na Leo Festiwal. Szef artystyczny orkiestry, austriacki dyrygent i skrzypek, Ernst Kovacic może poczuć dumę, doprowadził smyczkowców do wysokiego poziomu i to bardzo spokojnie, krok po kroku, unikając taniego efekciarstwa, a dbając o poszerzenie programu, co zaowocowało choćby świetnymi nagraniami.

Próby z Krzysztofem Pendereckim nie były pracą u podstaw, kompozytor przyjechał, by zobaczyć sformowany w perfekcyjnym szyku zespół, doskonale przygotowany. – Nie ma potrzeby ich męczyć – zażartował nawet Maestro. Leopoldinum zagrało trzy utwory Krzysztofa Pendereckiego (Serenadę na smyczki, Sinfoniettę nr 2 z udziałem francuskiego klarnecisty Michela Lethieca, Chaconne pamięci Jana Pawła II) i słynną Serenadę E-dur Antonina Dworzaka. Wyjątkowo ciekawie zabrzmiały zwłaszcza obydwie Serenady. Współczesna, bo w Larghetcie (części II) udało się uzyskać wyjątkowo aksamitne, ciepłe brzmienie, przez co kontrast z motoryczną Passacaglią (część I) został świetnie wyeksponowany. W Serenadzie Dworzaka, jednego z ulubionych kompozytorów Krzysztofa Pendereckiego, Maestro nadał od początku bardzo wyśrubowane tempo, ale z lekkością przeprowadził przez pięcioczęściowy utwór, który zachwyca inwencją, feerią barw i wielu nastrojów (napisany zresztą w niecałe dwa tygodnie przez czeskiego mistrza orkiestracji).

Dla rozkochanych w niezwykle melodyjnej Chaconne wykonanie pod batutą kompozytora musiało być przeżyciem estetycznym, ale i w pewnej mierze zaskoczyć, zwłaszcza że tempo podyktowane przez Krzysztofa Pendereckiego było szybsze od tego, jakie pamiętamy z majestatycznego wykonania Polskiego Requiem (Chaconne została włączona do dużego dzieła w 2005 roku) sprzed kilku miesięcy, kiedy dyrygował Jacek Kaspszyk.

Niespodzianką okazał się natomiast bis Michel Lethieca, który po świetnej Sinfonietcie nr 2 zagrał miniaturę autorstwa słynnego Pablo Casalsa właściwie sotto voce, z rzadko spotykaną finezją i subtelnością.

Magdalena Talik


Krzysztof Penderecki

Krzysztof Penderecki po raz pierwszy pracował z Wrocławską Orkiestrą Kameralną Leopoldinum/fot. Tomasz Walków

Krzysztof Penderecki 
Krzysztof Penderecki po raz pierwszy pracował z Wrocławską Orkiestrą Kameralną Leopoldinum/fot. Tomasz Walków

Krzysztof Penderecki
Krzysztof Penderecki po raz pierwszy pracował z Wrocławską Orkiestrą Kameralną Leopoldinum/fot. Tomasz Walków

Krzysztof Penderecki
Krzysztof Penderecki po raz pierwszy pracował z Wrocławską Orkiestrą Kameralną Leopoldinum/fot. Tomasz Walków
Krzysztof Penderecki
Krzysztof Penderecki po raz pierwszy pracował z Wrocławską Orkiestrą Kameralną Leopoldinum/fot. Tomasz Walków

Krzysztof Penderecki
Krzysztof Penderecki po raz pierwszy pracował z Wrocławską Orkiestrą Kameralną Leopoldinum/fot. Tomasz Walków

 Na zaproszenie przewodniczącego Komitetu Organizacyjnego EXPO 2012, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kazimierza Michała Ujazdowskiego, blisko 100 dyplomatów (wśród nich politycy, naukowcy, ekonomiści) z 70 krajów wzięło udział w sympozjum poświęconym gospodarce czasu wolnego a zorganizowanym w dniach 28-29 czerwca 2007 we Wrocławiu.   Muzycy LEOPOLDINUM i artyści Opery Wrocławskiej wystąpili w specjalnie przygotowanym dla gości w Operze Wrocławskiej koncercie/spektaklu w reżyserii Roberta Skolmowskiego. Partie solowe wykonali: Sylwia Złotowska, Dorota Wójcik, Wiktor Gorelikow oraz laureat II nagrody Międzynarodowego Konkursu im. Stanisława Moniuszki w 2007 roku  – Rafał Bartmiński.
Koncert w ramach Festiwalu Wiedeńskiego Od Lannera do Straussa …
Tomasz Tomaszewski – dyrygent i solista skrzypek

W programie: J. Schrammel, J. Strauss, E. Elgar, E. Waldteufel, F. Kreisler, V. Monti, J. Gade, M. Rodrigues, G. Boulanger, P. Linke

Krzysztof PendereckiHistoryczne związki kompozytora z Wrocławiem
W niedzielę 2 marca wybitny polski kompozytor poprowadzi Wrocławską Orkiestrę Kameralną Leopoldinum. W programie koncertu o godz. 18.00 utwory samego Krzysztofa Pendereckiego (m.in. Sinfonietta nr 2 i Chaconne pamięci Jana Pawła II) oraz Antonina Dworzaka (Serenada E-dur). Bilety zostały wyprzedane, ale przed koncertem będzie można kupić wejściówki za 10 zł.
 
Magdalena Talik: W ostatnio wydanej książce „Pendereccy. Saga rodzinna” opowiadał Pan profesor, że Pana pradziadek urodził się we Wrocławiu w 1810 roku. Związki ze stolicą Dolnego Śląska są więc w Pana profesora przypadku oczywiste.
Profesor Krzysztof Penderecki: To są związki już historyczne, bo mój pradziadek Jan Berger przyjechał do Polski szukając pracy, skończył szkołę ogrodniczą, został potem nadleśniczym w dobrach hrabiego Raczyńskiego koło Dębicy i założył rodzinę. Ożenił się też z Niemką, mam więc bardzo mocne korzenie niemieckie, choć rodzina stała się potem bardzo spolszczona.
Czy we Wrocławiu wciąż mieszkają jacyś krewni Pana profesora?
Tak, ale to przypadek. Córka mojego brata założyła tu rodzinę, więc okrężną drogą nasza familia wróciła do Wrocławia, do tego pięknego miasta.
Pana profesora dziadek interesował się roślinami, więc chyba tę pasję odziedziczył Pan profesor w genach?
Na pewno, zwłaszcza że mój dziadek Robert Berger także interesował się botaniką, a ja jako dziecko uczyłem się nazw wszystkich drzew po łacinie. Chodziliśmy razem na spacery i musiałem rozpoznawać wszystkie drzewa po liściach, po korze. Wpajano mi to jako małemu chłopcu. Potem zająłem się muzyką, nie miałem czasu, ale zainteresowania wróciły. Zacząłem szukać miejsca, gdzie mógłbym znaleźć swój azyl, swoją arkadię. Udało się, kiedy kupiłem zaniedbany, rozkradziony dwór i zacząłem kupować ziemię wokół. Miałem idée fixe, że powinienem założyć park, co przerodziło się w Arboretum, bardzo bogatą kolekcję dendrologiczną, bo przez tyle lat sprowadzałem drzewa, które nawet nie zawsze są z naszego klimatu.
A czy prawdą jest, że podczas pobytów we Wrocławiu odwiedzał Pan profesor nasz ogród botaniczny, aby uzupełnić zbiory?
Oczywiście, zawsze chodzę do wrocławskiego ogrodu botanicznego, kilka razy widziałem się z dyrektorem Tomaszem Nowakiem i nabyłem poszczególne gatunki drzew, których akurat nie miałem w swojej kolekcji. Bardzo dużo przywiozłem ich też z zagranicy, często szmuglowałem nawet małe drzewka, teraz już mogę się do tego przyznać, bo kiedyś takie działania były zabronione. Pamiętam, jak w walizce woziłem małe drzewka, które teraz mają już po 20 metrów.
Jest także inny związek Pana profesora z Wrocławiem – Panorama Racławicka. Jako dziecko oglądał ją Pan we Lwowie z wujem Mieczysławem Bergerem. Jakie obraz zrobił wówczas wrażenie?
Miałem wtedy pięć lat i ze Lwowa pamiętam dwa momenty. Pierwszy, kiedy mój wuj kupił mi rowerek na trzech kółkach i przywieźliśmy go do Dębicy. Żadne dziecko takiego nie miało, ale za parę dni wybuchła wojna, musieliśmy uciekać i trzeba było rowerek zostawić. Pamiętam także, że byłem z moim dziadkiem, wujkiem i ciotką oglądać Panoramę Racławicką. Zresztą niejednokrotnie, bo wracałem tam ciągle. To była rzecz, która podobała mi się we Lwowie najbardziej. Po latach byłem w Panoramie raz, ale ponieważ teraz przyjeżdża moja wnuczka po próbie na pewno pójdziemy zobaczyć płótno wspólnie.
Wrocław nigdy nie był dla Pana profesora jedynie przystankiem na drodze artystycznej, ale miejscem wykonań wielu utworów, głównie za sprawą festiwalu Wratislavia Cantans.
I za sprawą Andrzeja Markowskiego, który wymyślił ten festiwal i wykonywał tutaj dużo moich utworów, od samego zarania Wratislavii Cantans. Wtedy nigdzie w Polsce nie było tego typu festiwalu, tym bardziej, że przecież muzykę sakralną zaczęto grać dopiero w latach 60. Dużo zmieniła tu moja Pasja według św. Łukasza, która odniosła sukces na świecie i potem już nie mogli zabronić takich wykonań.
Jak Pan profesor wspomina tamten czas, połowę lat sześćdziesiątych, kiedy dyrektorem festiwalu był Andrzej Markowski?
Markowski był nietuzinkowym człowiekiem, świetnym muzykiem, otwartym na młodą muzykę, wówczas jeszcze nieznaną. Wykonywał pierwsze utwory nie tylko moje, ale też Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, był nadwornym dyrygentem awangardy. Zaprzyjaźniliśmy się jeszcze w okresie, kiedy był dyrygentem Filharmonii Krakowskiej. Zawsze popierał nas, młodych kompozytorów. Dużo mu zawdzięczam.
Pamiętam, jak po premierze „Raju utraconego” w 2008 roku w Operze Wrocławskiej powiedział Pan profesor, że to najlepsza inscenizacja tego dzieła.
To jest na pewno najlepsza inscenizacja. Najlepszy dowód, że utrzymała się w repertuarze przez pięć lat, a kiedy zespół Opery Wrocławskiej przyjechał do  Krakowa na Festiwalu Muzyki Emanacje potwierdził, że to świetne przedstawienie.
Wrocław jest też wyjątkowy z innego powodu. Na jednej scenie w Hali Stulecia wybrzmiały utwory Pana oraz Jonny’ego Greenwooda z Radiohead podczas Kongresu Kultury Polskiej.
To wszystko wymyślił Filip Berkowicz, który przyniósł mi wywiad z Greenwoodem i postanowiliśmy, że zaprosimy go do Polski. Dałem mu do posłuchania mój utwór Polimorfia. Nigdy go nie słyszał, ale tak się zachwycił, że postanowił napisać rodzaj wariacji na nim opartych i zostały wykonane we Wrocławiu. Jego muzyka nie jest popem, ma walory muzyki poważnej. Cieszę się, bo od tego czasu ta moja wczesna, bardzo awangardowa twórczość, bardzo trudna, którą często trzeba długo tłumaczyć orkiestrze, weszła z powrotem do repertuaru.
Skoro poruszył Pan profesor wątek orkiestry. Wspominał Pan w książce, że angielskie zespoły są dobre, bo po jednej próbie z nimi praca jest wykonana. Ale i z Wrocławską Orkiestrą Kameralną Leopoldinum skończył Pan próbę przed czasem.
Oni są po prostu przygotowani, znają ten repertuar, niektóre utwory grali, to po co będę ich męczył. Nawiązaliśmy od razu kontakt. To świetna orkiestra.
A dlaczego uznany kompozytor zaczyna drugą ścieżkę kariery, czyli dyrygowanie, zwłaszcza że Pan profesor nie prowadzi wykonań jedynie  własnych utworów, ale sięga po szeroki repertuar?
Na samym początku była chęć muzykowania, nie tylko siedzenia i pisania.  Stania przed orkiestrą, publicznością, ponieważ to najlepszy sprawdzian. Teraz  wydaje mi się, że nie chcę już skupiać się na klasyce, bo tylu jest przecież innych  dyrygentów. Staram się prowadzić tylko moje utwory, choć w programie koncertu jest także Serenada E-dur Antonina Dworzaka, jednego z moich ulubionych kompozytorów.
Pan profesor dyryguje, ale wielu kompozytorów nigdy nie prowadziło regularnie orkiestry. 
Nie każdy ma możliwość współpracować z orkiestra, choć to jest bardzo potrzebne, bo uczymy się instrumentacji teoretycznej, ale sprawa praktyczna, jak pisać dla orkiestry, jest o wiele ważniejsza. Szczególnie dla kompozytora. Tego nie można się nauczyć. Oczywiście, można studiować partytury dawnych mistrzów, ale to nie to samo, co stanąć przed orkiestrą.
 

rozmawiała Magdalena Talik


Krzysztof Penderecki

Krzysztof Penderecki/fot. Tomasz Walków
Krzysztof Penderecki 
Krzysztof Penderecki/fot. Tomasz Walków
Krzysztof Penderecki
Krzysztof Penderecki/fot. Tomasz Walków
Krzysztof Penderecki
Krzysztof Penderecki/fot. Tomasz Walków
Krzysztof Penderecki
Krzysztof Penderecki/fot. Tomasz Walków
Krzysztof Penderecki
Krzysztof Penderecki/fot. Tomasz Walków
Krzysztof Penderecki
Krzysztof Penderecki/fot. Tomasz Walków
Krzysztof Penderecki
Krzysztof Penderecki i muzycy Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum/fot. Tomasz Walków
Krzysztof Penderecki
Krzysztof Penderecki i muzycy Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum/fot. Tomasz Walków
Krzysztof Penderecki
Krzysztof Penderecki i muzycy Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum/fot. Tomasz Walków

 Orkiestra LEOPOLDINUM
pod dyrekcją Ernsta Kovacica
wystąpila w dniach 10-12.10.2007 w Belgii
w ramach festiwalu EUROPALIA.EUROPA

słowo od Pana Ernsta Kovacica

Zaproponowany program odzwierciedlał bogatą i prawdziwie europejską historię Polski,  w ramach którego wykonano dzieła trzech znamienitych kompozytorów  naszych czasów, Pendereckiego, Lutosławskiego i Krauzgo,  w połączeniu z błyskotliwymi kompozycjami na smyczki kompozytorów austriackich:  HK Grubera i Paula Hindemitha.  Natomiast Ludwig van Beethoven, twórca europejskiego hymnu, łączy w Wielkiej Fudze (oryginalnie napisanej dla kwartetu smyczkowego)  mistrzostwo swojego stylu w połączeniu z mlodzieńczą siłą rytmu i brzmienia.
Zespół wystąpił w następujących miejscowościach: Dilbeek, Herzele (w ramach Van Vlaanderen Festival) oraz w Braine d’Alleud, spotykając się z gorącym przyjęciem słuchaczy – także tych, którzy przyjechali na koncert głównie ze względu na niezwykle interesujący program.  Adagio con molto espressivo z Serenady D-dur Op. 9 Roberta Fuchsa dopełniało program jako kompozycja przygotowana na bis.

Program koncertów:

Witold Lutoslawski           Ouverture for strings              
Krzysztof Penderecki        Serenade for string orchestra        
                                     Passacaglia - Larghetto
H.K. Gruber                     Nebelsteinmusik für Violine und Steicher     
Paul Hindemith                5  Stücke für Streichorchester  op.44            
Zygmunt Krauze              Rhapsod for string orchestra              
Ludwig van Beethoven      Große Fuge op. 133  arr. Felix Weingartner
 
Hartmut Rohde - dyrygent

Iannis Xenakis – Mode 152
Eugène Ysaye - Poème de l´EXIL! op.25 na smyczki
Erich Korngold -  Sekstet smyczkowy D-dur op.10
***
Erich Korngold – Sinfonic Serenade B-dur op.39
Kurier Kolejowy
2.06.2014
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/19740/Muzyczna-podroz-dookola-swiata-we-Wroclawiu.html

Muzyczna podróż dookoła świata we Wrocławiu

Trzeciego czerwca w muzyczną podróż dookoła świata w holu dworca Wrocław Główny zabierze podróżnych Orkiestra Kameralna Leopoldinum pod batutą maestra Ernsta Kovacica. Wydarzenie odbędzie się w ramach Leo Festiwalu.

Kolej w XIX i do połowy XX wieku stała się inspiracją dla wielu kompozytorów. Gwizdy, świsty, sapanie parowozu, miarowy stukot kół i praca silników były dla nich istną symfonią dźwięków, którą przenosili za pomocą instrumentów muzycznych do swoich utworów. Z wybranymi kompozycjami, które wtedy powstały, będzie można zapoznać się już 3 czerwca o godzinie 19.50 w holu dworca Wrocław Główny w ramach koncertu „Muzyczna podróż dookoła świata”. Wśród nich znajdziemy utwory choćby Johanna Straussa (II), Heitora Villi-Lobosa czy Glenna Millera. Orkiestrę Kameralną Leopoldinum z Ernstem Kovacicem podczas koncertu będzie wspierać Małgorzata Podzielny z Zespołem Wokalnym „Rondo" Szkoły Muzycznej im. G. Bacewicza we Wrocławiu.
W pierwszym utworze Vergnügungszug – Polka schnell  muzycy „wsiądą" z publicznością do pociągu w południowej Austrii. Dzwonek odjeżdżającego pociągu będą imitować trójkąty, prychanie i parskanie ciężkiej lokomotywy – rożki, a jej hamowanie będzie naśladowane przez wysoko brzmiące akordy i uderzenia w werbel. Później publiczność przeniesie się do Ameryki Południowej, gdzie do kolejnej stacji muzycznej eskapady – brazylijskiej wioski – koleją zabierze nas utwór Heitora Villi-Lobosa. Podczas muzycznej podróży na dworcu Wrocław Główny odwiedzimy także Stany Zjednoczone, Danię i wiele innych miejsc na całym świecie. Łącznie w trakcie trwającego prawie godzinę koncertu zostanie wykonanych około dziesięciu kompozycji.
Koncert „Muzyczna podróż dookoła świata” odbędzie się w ramach VI edycji Leo Festiwalu. Po raz pierwszy partnerem wydarzenia są Polskie Koleje Państwowe S.A.

Zaproszenie
dla kompozytorów i autorów librett
do wzięcia udziału
w ogólnopolskim konkursie
na
OPERĘ DLA DZIECI

… 30 minutowy spektakl wprowadzający dzieci do świata Global Village (globalnej wioski)  w podobny sposób jak opera
Paula Hindemitha Wir bauen eine Stadt ,
której wykonanie będzie towarzyszyło nowemu dziełu w pierwszej części planowanego koncertu-spektaklu

Humor – mile widziany i oczekiwany!!!
Czas trwania – maksimum 3o minut



POLSKA MUZYKA W RAMACH FESTIWALU BRŰCKEN IN DEN GEGENWART W NEUBERG W AUSTRII
Kovacic
Uwertura Witolda Lutosławskiego, Concertino na perkusję i smyczki Andrzeja Panufnika oraz Rhapsod Zygmunta Krauzego w programie koncertu Wrocławskiej Orkiestry Kameralenj LEOPOLDINUM pod dyrekcją Ernsta Kovacica w koncercie w dniu 20 czerwca 2008 roku w Neuberg.

David Geringas - dyrygent i wiolonczelista

Malwina Lipiec-Rozmysłowicz - harfa/harp
Anatolijus Šenderovas - Poema op.1
Anatolijus Šenderovas  - Koncert na wiolonczelę i smyczki  nr.1 op.2(1964)
Max Bruch - Kol Nidrei na wiolonczelę, smyczki I harfę
***
Gustaw Mahler – Adagietto z Symfonii nr 5 na smyczki i harfę
L. van Beethoven- Gustaw Mahler - Quartetto serioso op.95
W ramach abonamentowych piątkowych koncertów Filharmonii Wrocławskiej, orkiestra LEOPOLDINUM wystąpiła w dniu 10  października 2008 pod dyrekcją Łukasza Borowicza, w programie:
G. Rossini – Uwertura Il Signor Bruschino
G. Rossini – Wariacje na klarnet
K. Kurpiński – Koncert na klarnet
J. Sibelius – Pelleas i Melisanda, Op.46
R. Wagner – Idylla Zygfryda
Nie po raz pierwszy orkiestra dzięki Łukaszowi Borowiczowi znacznie powiększyła repertuar - w czerwcu 2007 roku wykonano na przykład kompozycje Richarda Straussa – Metamorfozy i Koncert na obój.
Wspaniałą solistką w kompozycjach Rossiniego i Kurpińskiego  była znakomita klarnecistka z Czech – Ludmila Peterková, profesor w Konserwatorium Praskim, laureatka konkursów, była solistka Praskiej Orkiestry Kameralnej, od 1998 przede wszystkim koncertująca solistka i kameralistka.  Jest częstym gościem jako prowadząca programów telewizyjnych i radiowych a także koncertów.  Repertuar solistki jest ogromny, Polecamy jej stronę internetową www.peterkova.cz

 koncert galowy

Budapeszt

(Liszt Academy/Artfoto)

29 stycznia 2014 roku o godzinie 18:00 w Sali Akademii Muzycznej im. F.
Liszta w Budapeszcie, odbył się Uroczysty Galowy Koncert pod wspólnym
patronatem Prezesa Rady Ministrów RP i Premiera Węgier, w którym wzięła
udział Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum pod dyrekcją
Christiana Danowicza.
Oto pierwsza refleksja organizatorów ze strony polskiej:
po koncercie zalała nas lawina podziękowań i gratulacji, wszystkich
zachwyciła energia i talent orkiestry, a wybór Orawy [kompozycji W. Kilara]
to strzał w dziesiątkę
Premier Donald Tusk osobiście podziękował dyrektorowi Andrzejowi
Kosendiakowi i orkiestrze Leopoldinum za świetny koncert.  

KONKURS
Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej  LEOPOLDINUM
na OPERĘ DLA DZIECI
organizowany przez Filharmonię im. W. Lutosławskiego
rozstrzygnięty


Jury pod przewodnictwem Marty Ptaszyńskiej w składzie:
Marta Ptaszyńska, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Aleksandra Gryka - w konsultacji z Ernstem Kovacicem, przyznało dwie nagrody spośród 9 nadesłanych kompozycji.  Jury nie przyznało II nagrody.

Laureatem I nagrody został Kamil Kosecki za kompozycję p.t. Nasz Las (autor libretta: Marcin Banasik).  
III nagrodę otrzymała Alina Kubik (także autorka libretta) za kompozycję p.t.  Magiczne Kredki.

Jury kierowało się w przyznaniu nagród następującymi kryteriami:
- zgodności z tematyką libretta odpowiadającą tematowi     
konkursu: „… spektakl wprowadzający dzieci do świata Global
Village w podobny sposób jak opera Paula Hindemitha Wir
bauen eine Stadt“),
- możliwością wykonania przez najmłodszych wykonawców
- tematyką, która mieści się w percepcji dzieci

Nagrodzona opera zostanie wykonana w ramach FESTIWALU LEO       w maju 2009 roku we Wrocławiu.  Autorem programu festiwalu jest szef artystyczny orkiestry Ernst Kovacic a organizatorem Filharmonia im. W. Lutosławskiego, w skład której wchodzi orkiestra LEOPOLDINUM.  FESTIWAL LEO to nowość w historii zespołu a głównym celem jest przedstawienie nowego wizerunku orkiestry, zespołu otwartego na różnorodny repertuar i podejmującego wyzwania tworzenia wydarzeń w połączeniu z innymi dziedzinami sztuki.  Jednym z nich jest opera dla dzieci i przez dzieci (z orkiestrą LEOPOLDINUM) wykonana.

Sekretarz konkursu
Barbara Migurska


31 stycznia 2009 roku





cover

To siódmy album zarejestrowany z udziałem Ernsta Kovacica […] na krążku znalazły się utwory słynnego czeskiego kompozytora Leoša Janáčka […] zauważymy rozwój tego twórcy od wczesnych lat, kiedy pisał jeszcze pod wpływem Antonina Dvořáka po dojrzałe Quartetto inspirowane opowiadaniem „Sonata Kreutzerowska” Lwa Tołstoja [… ] Znalazła się tu Znelka na czworo skrzypiec, nigdy nie wydana, dostępna wyłącznie w autografie. W moim odczuciu to prawdziwy klejnot muzyki romantycznej - wyjaśnia Kovacic. Repertuar pozwolił na wyeksponowanie poziomu wrocławskiej orkiestry, zwłaszcza bogatego, romantycznego brzmienia i umiejętnego przekazania wielkich emocji zawartych w muzyce Janáčka.

Szymczewska AgataPani Agata Szymczewska, znakomita skrzypaczka i laureatka XIII Konkursu im. Henryka Wieniawskiego przyjęła nasze nagłe zaproszenie aby zastąpić Pana Ernsta Kovacica.  Pod dyrekcją Christiana Danowicza wykona dwa koncerty skrzypcowe: Haydna C-dur i Mozarta D-dur.  W programie także symfonia A-dur KV M201 Mozarta.

 15 sierpnia 2013 w ramach Attergauer Kultur Sommer orkiestra pod dyrekcją Ernsta Kovacica wystąpiła w programie serenadowym – Dvorak, Czajkowski i Svendsen – to kompozytorzy których utwory wykonano.
W 2 dni później, 17 sierpnia, w programie koncertu w St Gallen w Austrii uhonorowano przede wszystkim Kurta Schwertsika – kompozytora rezydenta.  Adieu Satie na bandoneon i smyczki wykonał Milos Todorowski pozostały repertuar orkiestrowy zawierał utwór obecnego na koncercie Kurta Schwertsika oraz Brittena i Dvoraka.  Dyrygował Ernst Kovacic.
30 sierpnia 2013r orkiestra wystąpi pod dyrekcją Oliviera Robe w Marienhof der Abtei Brauweiler w Kolonii.  Koncert poprowadzi Olivier Robe a solistką będzie wiolonczelistka Judith Ermert.  W programie kompozycje Mozarta, Haydna, Ravela, Griega i Brahmsa. 

Następca Ernsta Kovacica, dyrektora artystycznego Leopoldinum, rozpocznie współpracę z zespołem w sezonie 2014/2015.


Zainteresowanych prosimy o analizę stron: www.leopoldinum.art.pl oraz www.filharmonia.wroclaw.pl, na których można znaleźć nie tylko wszystkie programy zespołu prezentowane w Polsce i za granicą ale także wykaz nagrań, fragmenty recenzji oraz spis prawykonań.

Nowy szef artystyczny kontynuować będzie wizerunek artystyczny orkiestry, zadba  o sprawne planowanie i prezentowanie wysokiej jakości 12 programów koncertowych w roku zarówno pod swoją dyrekcją (6)  jak i artystów gościnnych oraz przedstawi wyraźną wizję artystyczną, która zapewni orkiestrze znaczące miejsce wśród zespołów tej klasy zarówno w Polsce jak i za granicą.

Od zainteresowanych Artystów oczekujemy do dnia 31 stycznia 2013 na:
- List intencyjny do dyrektora Filharmonii Wrocławskiej
- Propozycję rocznego programu 12 koncertów
- Biografię uwzględniającą przede wszystkim doświadczenie w pracy
z orkiestrami kameralnymi

W dniu 26 listopada 2012 roku ogłoszona będzie Wrocławska Nagroda Muzyczna 2012 w kategorii muzyka klasyczna i jazz.  Ernst Kovacic nominowany jest za serię wspaniałych nagrań płytowych z orkiestrąLeopoldinum.  Pozostali nominowani w tej kategorii to Magdalena Blum, Magdalena Kulig i Paul Preusser.

Ernst KrenekFIRMA LONDYŃSKA TOCCATA CLASSICS WYDAŁA CD Z KOMPOZYCJAMI ERNSTA KRENEKA NA ORKIESTRĘ KAMERALNĄ: DIE NACHTIGALL OP. 68A, STATIC AND ECSTATIC, OP.214, VON VORN HEREIN OP.219, THE DISSEMBLER OP.229, IM TAL DER ZEIT OP. 232.  SOLISTAMI SĄ AGATA ZUBEL, SOPRAN I MATHIAS HAUSMANN, BARYTON.  ORKIESTRĄ DYRYGUJE ERNST KOVACIC.

ZAPRASZAMY NA STRONĘ WWW.TOCCATACLASSICS.COM ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z INNYMI TYTUŁAMI WYDAWANYMI PRZEZ TĘ FIRMĘ


12 września w paryskim kinie Le Balzac odbyła się europejska re-premiera „Mani” (1918 r.).

Pokaz zgromadził komplet publiczności (ok. 350 osób). Specjalnymi gośćmi byli: Ambasador Polski w Paryżu p. Tomasz Orłowski oraz aktor Wojciech Pszoniak (który specjalnie na projekcję przybył z Chamonix). Dziewięćdziesiąt procent publiczności stanowili Francuzi. Wielu z nich to miłośnicy muzyki i filmu, zachęceni do udziału przez Cite de la Musique - prestiżową paryską instytucję kultury, partnera projektu.

O entuzjastycznej reakcji publiczności na film oraz koncert w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej „Leopoldinum” pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka świadczą bisy wybranych motywów muzyki. Publiczność bardzo wysoko oceniała też jakość kopii filmowej (pokaz z taśmy 35mm), jakość francuskich napisów (wraz z elementami właściwej dla epoki stylizacji) oraz programy i pozostałe materiały promocyjne. Swoje uznanie dla projektu wyraził także p. Wojciech Pszoniak.

Pokaz został zorganizowany przy współpracy z Cite de la Musique, Instytutem Goethego w Paryżu, Instytutem Węgierskim w Paryżu, Ambasadą Polską w Paryżu, Instytutem Polskim w Paryżu oraz Ambasadą Francji w Warszawie (specjalne podziękowanie należy się p. Brigitte Bouvier). Partner technologiczny projektu: ARRI.
Projekt Filmoteki Narodowej: POLSKA GWIAZDA ŚWIATOWEGO KINA POLA NEGRI (MANIA) – TOURNÉE NIEMEGO FILMU Z MUZYKĄ NA ŻYWO jest realizowany w ramach programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej 2011.
Kolejne pokazy „Mani” z muzyką na żywo:

MADRYT:

29. 09. 2011

CINE DORÉ

LONDON:

13. 10. 2011

BARBICAN CENTER

KIJÓW:

29. 10. 2011

KYJIV / MFF „MOŁODIST”

BERLIN:

08. 11. 2011

VOLKSBÜHNE AM ROSA-LUXEMBURG-PLATZ

Projekt Filmoteki Narodowej: POLSKA GWIAZDA ŚWIATOWEGO KINA POLA NEGRI (MANIA) – TOURNÉE NIEMEGO FILMU Z MUZYKĄ NA ŻYWO jest realizowany w ramach programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej 2011.


Sala koncertowa ul. Marsz. J. Piłsudskiego 19, Wrocław
Giovanni Sollima – wiolonczela
CHRISTIAN DANOWICZ dyrygent/

Ottorino Respighi     Antiche Arie e Danze
Luigi Boccherini         Koncert wiolonczelowy G-dur
------
Luigi Boccherini         Ritirata Notturna da Madrid
Giovanni Sollima         LB Files (LB - Luigi Boccherini)
15 marca 2015 niedziela godz.18:00
Hamburg, Saselhaus, Niemcy
Hartmut Rohde - dyrygent
Christian Danowicz - skrzypce

C.P.E. Bach         String Symphony G-dur Wq 182/1
C.P.E. Bach        String Symphony C-dur Wq 182/3
Franz Schubert         Rondo A-dur D438
***
Piotr Czajkowski        Sekstet op. 70 Souvenir de Florence
Eckernfoerde, Stadthalle. Niemcy
Hartmut Rohde – dyrygent i solo altówka

G.P. Telemann        Koncert na altówkę G-dur TWV51:G9   
C.P.E. Bach        String Symphony G-dur Wq 182/1
C.P.E. Bach        String Symphony C-dur Wq 182/3
***
Piotr Czajkowski        Sekstet op.70 Souvenir de Florence
Sala koncertowa ul. Marsz. J. Piłsudskiego 19, Wrocław
Ernst Kovacic – dyrygent i solista skrzypek

W. A. Mozart        Koncert skrzypcowy nr 3 G-dur KV 216
„            Koncert skrzypcowy nr 4 D-dur KV 218 
***
„            Koncert skrzypcowy nr 5 A-dur KV 219
Sala koncertowa ul. Marsz. J. Piłsudskiego 19, Wrocław
Christian Danowicz - dyrygent
Agata Szymczewska - skrzypce

Henryk Mikołaj Górecki    Trzy utwory w dawnym stylu
Peteris Vasks        Koncert na skzypce i smyczki Distant Light 
***
Gioacchino Rossini     Sonaty: I G-dur, II A-dur, III C-dur
Sala koncertowa ul. Marsz. J. Piłsudskiego 19, Wrocław
Hartmut Rohde - dyrygent……

Robert Fuchs        String symphony Nr. 3 E-dur
Szymon Laks        Symphony for Strings
***
Johannes Brahms     Kwintet G-dur  nr 2 op.111